• Yourlease/HV Eemland kampioen 2018/2019

24 mrt 2019
  • Er is iets bijzonders gebeurd in Eemland, de heren 1 van Yourlease/HV Eemland zijn zaterdagavond 23 maart kampioen geworden van de tweede divisie. Gezien het verloop van het seizoen is dat een zeer fraaie prestatie.

Veel van jullie vragen zich misschien af, wat moet een verslag van HV Eemland op de site van Fulmen Fidelitas? Om dat uit te leggen heb ik de nog zeer korte geschiedenis van HV-Eemland op een rijtje gezet.

In 2017 zijn Auto Smeeing/BDC uit Soest en Fulmen Fidelitas uit Amersfoort een samenwerkingsverband aangegaan, HV Eemland. De voornaamste reden was om het heren handbal op divisie niveau te behouden in de regio Eemland. Er worden twee teams geformeerd, HV Eemland HS1 die in de tweede divisie speelt en HV-Eemland 2 die in de hoofdklasse speelt. Het eerste seizoen is de handhaving de doelstelling voor beide teams. De technische staf bestaat uit Bessel Grift (trainer/coach), John van Gulik (assistent-trainer) en Paul van den Deijssel (technisch adviseur). De doelstelling wordt gehaald, beide teams handhaven zich in de tweede divisie en in de hoofdklasse.

Voor het tweede seizoen zijn de doelstellingen voor HV Eemland HS1 aangescherpt, ze willen in de top drie eindigen dit seizoen. De rollen van de technische staf worden aangepast, Paul neemt dit seizoen de training voor zijn rekening als trainer/coach, Bessel wordt Teammanager en John blijft in zijn rol van assistent-trainer. Om de ambities kracht bij te zetten wordt er een nieuwe sponsor gevonden die zijn naam aan HV-Eemland verbindt. Yourlease/HV Eemland is geboren.

Naast de nieuwe sponsor worden er ook vier nieuwe spelers aangetrokken, Tim Zwart, Thomas Visser, Stefan Casteleijn en Scott Vorst. Niets staat een succesvol seizoen meer in de weg. Dat loopt in eerste instantie even anders.

De eerste wedstrijd in september wordt nog gewonnen maar de drie wedstrijden daarna worden verloren en al snel groeit de onrust binnen het team. Na deze nederlagen neemt Paul al zijn ontslag, hij krijgt de ploeg niet aan de praat. Bessel en John nemen de taken over. Enige zelfkennis kan Paul niet ontzegd worden, de resultaten laten gelijk een stijgende lijn zien maar de onrust is nog niet verdwenen als doelman Dennis Diemers tijdens de thuiswedstrijd tegen UGHV er de brui aangeeft en zich laat wisselen. Hij is het beu en ontevreden over de mentaliteit van het team en wil er niets meer mee te maken hebben. Een plek in de top drie lijkt ver weg op dat moment.

Dennis komt na een aantal gesprekken terug op zijn besluit en gaat weer onder de lat staan, Tim Hak heeft zich ondertussen als een meer dan waardige vervanger getoond en Dennis moet vechten om weer de eerste keeper te worden. Na de terugkomst van Dennis wordt definitief de weg omhoog ingezet, er wordt niet meer verloren.

Met nog vier wedstrijden te gaan neemt Yourlease/HV Eemland de koppositie over van U.S., er is nog geen sprake van euforie want het verschil is minimaal. De vechtlust van deze ploeg wordt benadrukt door de overwinningen die vervolgens over de streep getrokken worden. Er wordt met 24-25 van Donar, 28-27 van NHC en uiteindelijk met 27-28 van UGHV gewonnen. Drie bloedstollend spannende wedstrijden. Door de nederlaag van U.S. tegen Hercules is de voorsprong met nog één wedstrijd te gaan drie punten, Het kampioenschap is een feit, het feest kan beginnen (is ondertussen begonnen).

De wedstrijden tegen NHC en UGHV heb ik zelf mogen bekijken. Ja ik weet het, ik ben een mooi weer toeschouwer. In beide wedstrijden gaf ik vijf minuten voor het einde van de wedstrijd geen cent meer voor de kansen van Yourlease/HV Eemland. Toch hebben ze in beide wedstrijden de overwinning binnen gehaald door niet op te geven en te blijven vechten.

UGHV HS1 - Yourlease/HV Eemland HS1

De tribunes van de fraaie hal zijn zeer goed gevuld. Er is een bus geregeld vanuit Soest om de supporters de kans te geven om deze wedstrijd mee te maken. Iedereen laat zich horen.

Het is al snel duidelijk dat UGHV niet van plan is om deze wedstrijd zomaar weg te geven, de eerste helft gaat zeer gelijk op en bij de rust heeft Yourlease/HV Eemland een minimale voorsprong.

Na rust blijft het beeld in eerste instantie vrijwel hetzelfde maar met nog een kwart wedstrijd te gaan lijkt UGHV de bovenliggende partij te zijn. Ze scoren makkelijker en nemen dan ook een voorsprong, Yourlease/HV Eemland heeft veel moeite om bij te blijven. Als Ritchie Hüsken dan ook nog rood krijgt lijkt het bijna onmogelijk om deze wedstrijd nog succesvol af te sluiten.  Met nog vijf minuten te spelen en een voorsprong van drie doelpunten, loopt UGHV een twee minuten straf op, deze straf loopt op naar vier minuten door commentaar op de wedstrijdleiding. In deze laatste vier minuten neemt Yourlease/HV Eemland in overtal weer het initiatief en weet de achterstand toch nog om te buigen naar een nipte voorsprong. De vreugde is groot als het eindsignaal klinkt en de overwinning toch nog binnen is gesleept. Nu is het wachten op de uitslag van de andere wedstrijd die van belang is voor het kampioenschap: U.S. moet winnen om kans te houden, zij spelen tegen Hercules.

Een uur na afloop van de wedstrijd kom het bericht uit Den Haag dat U.S. verloren heeft, het feest kan beginnen. Yourlease/HV Eemland is kampioen van de tweede divisie.

GEFELICITEERD